Spravodajstvo 28.03.2024 Patrik Hudec, analytik J&T BANKY

Graf týždňa: Útoky v Červenom mori a klimatická zmena významne narúšajú globálny obchod

V úvodných dvoch mesiacoch roka 2024 bol globálny obchod brzdený obmedzením prevádzky na dvoch kritických lodných trasách, čo narušuje dodávateľské reťazce i kľúčové makroekonomické ukazovatele. 

Útoky jemenských povstalcov v oblasti Červeného mora znížili dopravu cez Suezský prieplav, najkratšiu námornú trasu medzi Áziou a Európou, cez ktorú prechádza zhruba 15 percent objemu svetového obchodu na mori. Namiesto toho prepravné spoločnosti odkláňajú svoje lode na trasu okolo Mysu dobrej nádeje. Oboplávanie afrického kontinentu však predlžuje dodacie lehoty v priemere o 10 dní aj výrazne zvyšuje poplatky za predĺžený tranzit. Celkovo objem obchodu cez Suezský prieplav v prvých dvoch mesiacoch roka poklesol medziročne o 50 percent, zatiaľ čo objem obchodu okolo Mysu dobrej nádeje vzrástol v rovnakom období medziročne až o 74 percent.

Na druhej strane sveta ohrozuje globálny obchod klimatická zmena. Panamským prieplavom sa prepraví každoročne zhruba päť percent objemu svetového obchodu na mori. Lenže hladina vody v tomto životne dôležitom spojení medzi Atlantickým oceánom a Tichým oceánom poklesla v dôsledku sucha a nedostatočných zrážok na jazere Gatún, ktoré kanál napája, na kritické minimá v celej 143-ročnej histórii. Miestne úrady boli nútené zaviesť obmedzenia na denné limity prepravených lodí na polovicu bežnej prevádzky. Lode tak majú na výber, či budú čakať v priemere o šesť dní dlhšie na preplavenie kanála, alebo oboplávajú Južnú Ameriku. Obchod cez Panamský prieplav sa medzitým znížil medziročne o 32 percent. 

Graf 1 Denný tranzit cez tri najdôležitejšie lodné trasy (v miliónoch ton)

Zdroj: Medzinárodný menový fond   


Zdieľať na sociálnych sieťach:

Nasledujúce články