Spravodajstvo 14.08.2025 Patrik Hudec, analytik J&T BANKY

Graf týždňa: Prínos umelej inteligencie v NBS

V NBS prebehol experiment, ktorý sa zameriaval na prínosy umelej inteligencie v tejto dôležitej inštitúcii. Zamestnancom banky bol náhodne pridelený prístup k multimediálnemu jazykovému modelu GPT-4.0 pri plnení rutinných i špecifických úloh. 

Na uvedenom experimente sa podieľalo konkrétne 101 zamestnancov naprieč rôznymi oddeleniami od výskumu a menovej politiky až po IT a prevádzku. Každý účastník bol požiadaný o splnenie dvojhodinového súboru úloh, ktoré sa čo najviac podobali jeho každodennej práci. 

Výsledky ukazujú, že prístup ku GPT-4.0 a využitie umelej inteligencie viedlo k veľkému priemernému nárastu produktivity naprieč všetkými oblasťami. Model zlepšil kvalitu výstupov až o 44 percent, zatiaľ čo skrátil čas dokončenia úloh o 21 percent. 

Graf 1: AI zvyšuje kvalitu práce zamestnancov


Zdroj: VOXEU/ Task-based returns to generative AI: Evidence from a central bank

Graf 2: AI zvyšuje efektivitu práce zamestnancov

Zdroj: VOXEU/ Task-based returns to generative AI: Evidence from a central bank

Experiment tiež ukazuje, že zamestnanci s nižšou kvalifikáciou boli vďaka umelej inteligencii schopní odvádzať podstatne lepšiu prácu a v niektorých prípadoch dohnali svojimi výkonmi i kolegov s vyššou kvalifikáciou. Najväčšiu úsporu času, naopak, zaznamenali ľudia s vyššími schopnosťami. Vo výsledku tak generatívna umelá inteligencia nielenže môže fungovať ako vyrovnávač kvality práce zamestnancov, ale zvyšuje aj efektivitu.  

Autori experimentu Aleš Maršál a Patryk Perkowsk okrem uvedeného zistili, že pri bežných úlohách AI zlepšila výsledky o 24 percent. Pri neštandardných úlohách sa výkon zlepšil o 58 percent a pri špeciálnych úlohách prispôsobených expertíze zamestnanca umelá inteligencia zvýšila výkon až o 113 percent. Tieto zistenia sú v súlade s teóriou, že umelá inteligencia je najproduktívnejšia, keď je spojená s kognitívnou komplexnosťou a expertným kontextom. Teda nie, keď je používaná na automatizáciu  jednoduchých alebo opakujúcich sa úloh.

Zdroj: VOXEU/ Task-based returns to generative AI: Evidence from a central bank


Zdieľať na sociálnych sieťach:

Nasledujúce články