Spravodajstvo 29.04.2025 Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY

Graf týždňa: Kontajnerová doprava z Číny do USA kolabuje v dôsledku ciel

Odkedy Spojené štáty začiatkom apríla zvýšili dovozné clá na Čínu postupne až na 145 percent, čínske lodné kontajnerové zásielky do USA klesli za pár týždňov podľa odhadov približne až o 60 percent. Najväčšia svetová ekonomika pritom každoročne importuje z Číny tovary za približne 600 miliárd dolárov a až 95 percent práve po mori. Ak sa colné napätie medzi Washingtonom a Pekingom rýchlo neurovná, narušenie dodávateľských reťazcov vyústi do recesie americkej ekonomiky s rizikom prázdnych regálov v mnohých supermarketoch. Americká administratíva si to však uvedomuje a šumy na trhu hovoria o tom, že v hre je radikálne zníženie ciel na tovary z Číny na menej ako polovicu spolu s mnohými výnimkami.

Turbulencie na finančných trhoch, najmä pád cien, a teda rast výnosov amerických štátnych dlhopisov ako základného stavebného kameňa globálneho finančného systému, čo signalizovalo rast nedôvery v hospodársku politiku Bieleho domu, prinútili Donalda Trumpa, aby ustúpil od agresívnej colnej politiky. A to nielen pozastavením zvýšených recipročných ciel voči väčšine obchodných partnerov a rôznymi výnimkami, napríklad na čipy (a zvažovaním výnimiek na automotive sektor), ale aj snahou o deeskaláciu voči Číne, kde je bezpodmienečne nutné výrazne zosekať vzájomné uvalenie extrémnych ciel s cieľom vyhnúť sa rozvratu dodávateľských reťazcov, čo by znamenalo istotu pádu americkej ekonomiky do recesie. Trump bude mať záujem sa jej vyhnúť, inak mu klesne u voličov politická popularita, na ktorej mu extra záleží.

Dosiahnuť kompromis (nielen) s Čínou však treba mimoriadne rýchlo, aby sa limitovali napáchané škody počas nedávneho colného chaosu, keďže vidno kolaps zahraničného obchodu medzi oboma krajinami. Toto drastické zníženie importov zatiaľ mnohí Američania nepocítili, čo sa však môže čoskoro zmeniť. Zásoby mnohých malých výrobcov, ktorí potrebujú čínske súčiastky na dokončenie svojich produktov, ale aj veľkých retailových hráčov ako Walmart, sa dramaticky míňajú a ich manažéri už varovali Biely dom, že zákazníci už v polovici mája pravdepodobne uvidia prázdne regály a vyššie ceny. Dokonca, aj keď sa colná vojna zmierni, obnovenie transpacifického obchodu prinesie ďalšie riziká. Odvetvie nákladnej dopravy znížilo kapacitu, keďže predpokladalo slabší dopyt a chcelo zabrániť poklesu sadzieb za prepravu. To znamená, že nárast objednávok vyvolaný očakávaným zmierením medzi veľmocami pravdepodobne zahltí sieť, čo spôsobí meškania a zvýši náklady. Podobný scenár sa odohral počas pandémie, keď sa ceny kontajnerov zvýšili štvornásobne a prístavy boli preplnené nákladnými loďami.

Americká ekonomika sa nachádza v časovom okne, keď sa škody okolo nepremyslenej colnej agresie Bieleho domu dajú ešte relatívne zvládnuť, a to bez recesie. Predpokladáme postupné zbližovanie sa Washingtonu a Pekingu s redukciou vzájomných ciel, hoci to môže byť krkolomné, pretože nikto z dvoch rivalov nechce „žmurknúť“ prvý. Biely dom nechce otvorene stratiť tvár, kapitulovať a priznať si, že precenil svoju páku na Čínu, pričom sa mu nepodarí ani „ukuť“ obchodnú koalíciu voči Pekingu s cieľom ho izolovať. Peking si zároveň uvedomuje, že v ekonomickej opotrebovávacej vojne má lepšie karty ako Washington, má priestor na menové a fiškálne stimuly vlastnej ekonomiky a je otázkou elementárnej hrdosti nedoprosovať sa Trumpovi s rokovaniami.

Veľkí americkí obchodníci však očakávajú nejakú formu happyendu, keďže požiadali čínskych dodávateľov, aby obnovili svoje exporty do USA s tým, že clá zaplatí americká strana. A tak dúfajú, že kým sa tovary dostanú na preclenie o niekoľko týždňov, clá nebudú také vysoké ako teraz. 

Graf 1: Kontajnerová doprava medzi Čínou a USA kolabuje

Graf 2: Tonáž kontajnerovej dopravy z Číny do USA dramaticky klesá


Zdieľať na sociálnych sieťach:

Nasledujúce články