Vyhlásenie o prístupnosti

J&T BANKA, a.s., so sídlom Sokolovská 700/113a, 186 00 Praha 8, IČ: 471 15 378, zapísaná v obchodnom registri Mestského súdu v Prahe, sp. zn.: B 1731, podnikajúca na území Slovenskej republiky prostredníctvom organizačnej zložky J&T BANKA, a. s., pobočka zahraničnej banky, so sídlom Dvořákovo nábrežie 8, 811 02 Bratislava, IČO: 35 964 693, zapísaná v Obchodnom registri vedenom Mestským súdom Bratislava III, oddiel Po, vložka č. 1320/B (ďalej len „Banka“) si Vás v zmysle § 6 ods. 1 písm. b) a ods. 2 Zákona č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím (ďalej len „Zákon“)  dovoľuje informovať o požiadavkách na prístupnosť finančných služieb definovaných v § 3 písm. l) Zákona poskytovaných Bankou (ďalej len „Služby“) pre osoby so zdravotným postihnutím a o súlade poskytovania Služieb s týmito požiadavkami.

 

1. Informácie o ustanovených požiadavkách na prístupnosť poskytovanej finančnej služby pre osoby so zdravotným postihnutím a o súlade poskytovanej služby 

Služby sú prístupné pre osoby bez zraku, s obmedzeným zrakom, bez vnímania farieb, bez sluchu, s obmedzeným sluchom, bez hlasových schopností, s obmedzenou motorikou, s obmedzeným dosahom a pre osoby s obmedzenými poznávacími schopnosťami.

Banka ako poskytovateľ Služby je povinná zabezpečiť poskytovanie Služby tak, aby:

  • boli informácie o fungovaní Služby, a ak sa pri poskytovaní Služby používajú výrobky, aj informácie o prepojení Služby na tieto výrobky, informácie o ich vlastnostiach, ktoré sa týkajú prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím, a o ich interoperabilite s asistenčnými zariadeniami a prístrojmi:
  1. sprístupnené prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
  2. poskytované zrozumiteľným spôsobom,
  3. poskytované spôsobmi, ktoré dokáže používateľ vnímať,
  4. sprístupnené, ak ide o obsah, v textových formátoch, ktoré sa môžu použiť na vytvorenie alternatívnych asistenčných formátov prezentovateľných používateľom rôznymi spôsobmi a prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
  5. poskytované písmom primeranej veľkosti a vhodného typu s prihliadnutím na predvídateľné podmienky použitia a s použitím dostatočného kontrastu a nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami a odsekmi,
  6. sprevádzané alternatívnou prezentáciou akéhokoľvek netextového obsahu,
  7. poskytované v elektronickej podobe, ak sú potrebné na poskytovanie Služby jednotným a primeraným spôsobom tak, aby bola Služba vnímateľná, ovládateľná, zrozumiteľná a spoľahlivá.
  • webové sídla a mobilné aplikácie, ktorými sa Služba poskytuje, vrátane súvisiacich online aplikácií a služieb poskytovaných prostredníctvom mobilných zariadení, boli v súlade so štandardmi pre prístupnosť a funkčnosť webových sídiel a aplikácií, a to takým spôsobom, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
  • podporné služby (helpdesk, telefonické informačné strediská, technická podpora, konverzné služby a služby odbornej prípravy), ak sú dostupné, poskytovali informácie o prístupnosti Služby pre osoby so zdravotným postihnutím a jej kompatibilite s asistenčnými technológiami, a to prístupnými spôsobmi komunikácie,
  • bolo zabezpečené poskytovanie metód identifikácie, elektronických podpisov, bezpečnosti a  platobných služieb, ktoré sú vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
  • boli poskytované informácie zrozumiteľné, a to bez toho, aby bola presiahnutá úroveň komplexnosti B2 (stredne pokročilá) spoločného európskeho referenčného rámca Rady Európy pre jazyky.

 

2. Všeobecný opis Služby a opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie toho, ako Služba funguje

Všetky Služby, ktoré Banka ponúka spotrebiteľom sú prístupné aj pre osoby so zdravotným postihnutím. Pre každé zo zdravotných postihnutí Banka zabezpečuje možnosť využitia konkrétnej Služby minimálne jedným dostupným spôsobom. Služby sú prístupné pre osoby bez zraku, s obmedzeným zrakom, bez vnímania farieb, bez sluchu, s obmedzeným sluchom, bez hlasových schopností, s obmedzenou motorikou alebo silou, s obmedzeným dosahom a pre osoby s obmedzenými poznávacími schopnosťami.

Osoby so zdravotným postihnutím majú možnosť oboznámiť sa so Službou a pristupovať k Službe na osobnom stretnutí s Bankárom Klienta v Obchodnom mieste Banky alebo na inom vopred dohodnutom vhodnom mieste, v online prostredí – či už sa so Službou oboznámiť na Internetovej stránke Banky alebo Služby využívať prostredníctvom Internetového bankovníctva a takisto môžu podľa typu poskytovanej Služby pristupovať k Službe telefonickým spôsobom prostredníctvom Telefonického bankovníctva.

V súlade so Zákonom poskytuje Banka nasledujúce typy služieb: hlavné Investičné služby, vedľajšie Investičné služby, platobné služby a služby viazané na platobný účet, spotrebiteľský úver.

Hlavné Investičné služby

Banka poskytuje hlavné Investičné služby, ktoré umožňujú Klientom participovať na finančných trhoch prostredníctvom obchodovania s rôznymi Finančnými nástrojmi. Tieto služby sú poskytované v súlade so Zákonom o cenných papieroch a zahŕňajú rôzne úrovne interakcie Banky od jednoduchého prijatia a postúpenia Pokynu až po obchodovanie na vlastný účet Banky.

Špecifické hlavné Investičné služby:

  1. Prijímanie a postúpenie Pokynov týkajúcich sa jedného alebo viacerých Finančných nástrojov

    V rámci tejto služby Banka prijíma od Klientov Pokyny na nákup alebo predaj Finančných nástrojov. Následne tieto Pokyny postupuje na vykonanie tretím stranám, ako sú napríklad burzy cenných papierov alebo iní obchodníci s cennými papiermi. V tomto prípade Banka nekoná ako priama protistrana obchodu Klienta, ale plní úlohu sprostredkovateľa.

  2. Vykonávanie Pokynov Klienta na jeho účet

    V tomto prípade Banka priamo vykonáva Pokyny Klienta na nákup alebo predaj Finančných nástrojov, pričom vždy koná na účet Klienta. To môže zahŕňať aktívne vyhľadávanie protistrany pre obchod Klienta alebo využívanie svojho postavenia a prístupu na trh s cieľom zabezpečiť najlepší možný výsledok pre Klienta.

  3. Obchodovanie na vlastný účet

    Banka je oprávnená obchodovať s Finančnými nástrojmi na svoj vlastný účet a na svoje vlastné riziko. V kontexte služieb poskytovaných Klientom to môže znamenať, že Banka vystupuje ako priama protistrana v obchode s Klientom. Napríklad môže Banka predávať Klientovi Finančné nástroje zo svojho vlastného portfólia alebo ich od Klienta kupovať do svojho portfólia.

Vedľajšie Investičné služby

Vedľajšie Investičné služby, ktoré Banka poskytuje, majú podporný charakter k hlavným Investičným službám. Ich účelom je zabezpečiť komplexný servis pre Klientov v oblasti investovania, pokrývajúc administratívne, technické a operatívne aspekty spojené s držbou a obchodovaním Finančných nástrojov.

Špecifické vedľajšie Investičné služby:

  1. Úschova a správa Finančných nástrojov na účet Klienta vrátane Držiteľskej správy

    Banka ponúka službu bezpečného uloženia (úschovy) Finančných nástrojov Klienta. Súčasťou je aj správa týchto Finančných nástrojov, ktorá zahŕňa administratívne úkony spojené s ich držbou, ako je napríklad inkaso dividend a úrokov alebo zabezpečenie účasti na korporátnych akciách emitentov (napr. valné zhromaždenia, ponuky na odkúpenie akcií), no spravidla na základe špecifickej inštrukcie Klienta. Služba zahŕňa aj tzv. Držiteľskú správu, pri ktorej Banka vykonáva potrebné úkony vo svojom mene, ale na účet Klienta.

  2. Vykonávanie obchodov s devízovými hodnotami, ak sú tieto spojené s poskytovaním Investičných služieb

    Banka poskytuje služby zmenárenských operácií, teda konverziu mien, v prípadoch, keď je to nevyhnutné alebo priamo súvisí s realizáciou Investičných služieb pre Klienta. Príkladom môže byť situácia, keď Klient chce zakúpiť Finančný nástroj denominovaný v cudzej mene. Banka v tomto prípade zabezpečí potrebnú menovú konverziu.

  3. Služby člena Centrálneho depozitára cenných papierov SR (ďalej len „CDCP SR“) a Centrálního depozitáře cenných papíru (ďalej len „CDCP ČR“)

    Banka ako člen CDCP SR a CDCP ČR poskytuje svojim Klientom služby súvisiace s registráciou a evidenciou zaknihovaných Cenných papierov. Tieto služby zahŕňajú vedenie Majetkových účtov Klientov, registráciu prevodov a prechodov Cenných papierov, registráciu záložných práv k Cenným papierom a ďalšie úkony v súlade s pravidlami a prevádzkovými poriadkami oboch centrálnych depozitárov.

  4. Zúčtovanie a vysporiadanie priamych obchodov

    Banka umožňuje Klientom zabezpečiť zúčtovanie a vysporiadanie tzv. priamych obchodov. Ide o Obchody s Finančnými nástrojmi, ktoré Klient uzavrel s protistranou priamo, teda bez účasti Banky ako sprostredkovateľa samotného Obchodu. Banka v tomto prípade skúma charakter Pokynu (nákup, predaj) na základe zmluvy o prevode cenných papierov medzi Klientom a jeho protistranou.

  5. Evidencia Finančných nástrojov

    Banka vedie svoju vnútornú evidenciu Finančných nástrojov Klienta takým spôsobom, aby tieto Finančné nástroje boli kedykoľvek jednoznačne identifikovateľné a odlíšiteľné od majetku samotnej Banky, ako aj od majetku iných osôb.

Platobné služby a služby viazané na platobný účet

Platobné služby umožňujú Klientom realizovať rôzne Transakcie, či už v domácej mene, alebo v cudzích menách, a to bezhotovostne aj v hotovosti. Tieto služby sú primárne viazané na Bežný účet Klienta, ktorý slúži ako platobný účet v zmysle Zákona o platobných službách.

Špecifické platobné služby a služby viazané na platobný účet:

  1. Vedenie účtu – Platobné účty v eurách a v cudzej mene

    Táto služba zahŕňa správu a vedenie platobných účtov v eurách alebo v iných cudzích menách. Ide o základnú bankovú službu, ktorá umožňuje Klientovi držať a spravovať finančné prostriedky.

  2. Poskytnutie debetnej karty – Debetné platobné karty

    Služba poskytovania debetných platobných kariet zahŕňa kompletnú správu platobnej karty. To zahŕňa vydanie alebo obnovu platobnej karty, či už neembosovanej (s údajmi vytlačenými na povrchu), alebo embosovanej (s vystúpenými údajmi). V prípade straty, odcudzenia alebo poškodenia karty je možné znovuvydanie neembosovanej alebo embosovanej platobnej karty. Okrem toho táto služba pokrýva zmenu zmluvných podmienok, zrušenie alebo blokáciu platobnej karty v prípade potreby. Pre zabezpečenie prístupu k finančným prostriedkom je možné aj znovuvytlačenie PIN kódu k platobnej karte a takisto zmena limitu na karte pre väčšiu flexibilitu a kontrolu nad výdavkami.

  3. Potvrdenie o zostatku peňažných prostriedkov na žiadosť iného poskytovateľa vydávajúceho platobnú kartu

    Na žiadosť iného poskytovateľa, ktorý vydal Klientovi platobnú kartu, Banka poskytuje informáciu o tom, či disponibilný zostatok na Bežnom účte Klienta, potrebný na vykonanie platobnej operácie, dosahuje alebo nedosahuje výšku čiastky danej kartovej transakcie.

  4. Bezhotovostné platobné služby

    Umožňujú rôzne typy prevodov finančných prostriedkov v súlade s právnymi predpismi a zahŕňajú SEPA platby v EUR medzi krajinami SEPA, SEPA okamžité platby s pripísaním do niekoľkých sekúnd, SEPA inkasá na pravidelné platby na základe mandátu, zahraničné platby v cudzej mene alebo v EUR, ktoré nespĺňajú kritériá SEPA, a zriadenie trvalého príkazu na úhradu a súhlasu s inkasom.

  5. Hotovostné platobné služby

    Hotovostné platobné služby zahŕňajú vykonávanie hotovostných Transakcií (vklady a výbery) na základe Pokynu Klienta, a to v mene EUR a vo vybraných cudzích menách podľa aktuálneho Kurzového lístka. Súčasťou je aj zmenárenská činnosť, v rámci ktorej Banka vykonáva nákup a predaj peňažných prostriedkov len v cudzích menách uvedených v aktuálnom Kurzovom lístku.

  6. Platobná iniciačná služba (PIS)

    Platobná iniciačná služba je definovaná ako služba spočívajúca v podaní Platobného príkazu, ktorým sa v mene Platiteľa prevádzajú peňažné prostriedky z jeho Bežného účtu. Túto službu poskytuje prostredníctvom internetu iný poskytovateľ ako Banka.

  7. Služba informovania o platobnom účte (AIS)

    Služba informovania o platobnom účte spočíva v poskytovaní informácií o Bežnom účte Klienta (napr. disponibilný zostatok, prehľad transakcií). Túto službu poskytuje prostredníctvom internetu alebo iného distribučného kanála iný poskytovateľ ako Banka.

Spotrebiteľský úver

Banka poskytuje Klientom spotrebiteľský úver formou poskytnutia peňažných prostriedkov a ich čerpaním použitím kreditnej platobnej karty.  Spotrebiteľský úver na diaľku Banka neposkytuje.

 

3. Opis spôsobu, akým služba spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť Služby pre osoby so zdravotným postihnutím

Klienti Banky môžu o vyššie uvedené Služby požiadať prostredníctvom Pokynov, ktoré môžu zadávať osobne s Bankárom Klienta na Obchodnom mieste Banky, prípadne na inom prístupnom mieste a/alebo prostredníctvom Internetového bankovníctva a/alebo prostredníctvom Telefonického bankovníctva. Služby sú prístupné pre osoby so zdravotným postihnutím vždy aspoň jedným dostupným spôsobom. 

Osobné stretnutie s Bankárom Klienta na Obchodnom mieste Banky, prípadne inom prístupnom mieste

V prípade, ak osoba so zdravotným postihnutím sama o svojom zdravotnom postihnutí v dostatočnom predstihu Banku informuje, má možnosť požiadať, aby jej potrebná dokumentácia ku konkrétnej Službe bola zaslaná v primeranom predstihu pred osobným stretnutím s Bankárom Klienta a v prístupnom formáte (veľké písmo, označené PDF). Takto sa môže osoba so zdravotným postihnutím oboznámiť s dokumentáciou ešte pred osobným stretnutím s Bankárom Klienta.

Osobné stretnutie s Bankárom Klienta je možné dohodnúť v nevyhnutnom prípade aj na konkrétne prístupné miesto. Zároveň v prípade potreby si Bankár Klienta na uvedené stretnutie vyhradí väčší časový priestor, keďže je prioritou Banky, aby boli informácie podané a vysvetlené dostatočne zrozumiteľne pre všetky osoby. Banka ubezpečuje, že pri poskytovaní všetkých Služieb je zabezpečené primerané potrebné súkromie a dostatočný časový priestor.

Prístupnosť podľa typu zdravotného postihnutia:

  1. Zrakové (nevidomí alebo so zhoršeným zrakom)
  • Banka zabezpečí, že Klient bude mať príslušnú dokumentáciu v dostatočnom časovom predstihu, aby sa s jej obsahom vedel oboznámiť s použitím asistenčných nástrojov ako je napríklad čítačka obrazovky a podobne.
  • Elektronické verzie dokumentov budú pripravené v prístupnom formáte PDF pre umožnenie práce s čítačkou obrazovky, prípadne Bankár Klienta umožní Klientovi oboznámiť sa s potrebnou dokumentáciou na svojom zariadení v požadovanom formáte (veľkosť písma).
  • Bankár Klienta v prípade potreby na stretnutí nahlas prečíta každú časť dokumentu, prevedie Klienta dokumentom a vysvetlí jeho obsah.
  1. Sluchové (nepočujúci, nedoslýchaví alebo bez hlasových schopností)
  • Všetky ústne Pokyny, oznámenia a vysvetlenia majú súčasne k dispozícii písomnú podobu (veľký kontrastný text).
  1. Pohybové a motorické (s obmedzenou pohyblivosťou či silou)
  • Obchodné miesta Banky sú bezbariérové s bezprahovými prístupmi.
  • Banka má k dispozícii vyhradené parkovacie miesta pre osoby s preukazom ŤZP.
  • V prípade potreby môže Bankár Klienta navštíviť Klienta aj mimo pobočky, na vopred dohodnutom mieste, ktoré najlepšie vyhovuje jeho potrebám.
  1. Kognitívne (obmedzené mentálne či rozumové schopnosti)
  • Formuláre aj informačné brožúry sú vyhotovené v „jednoduchom jazyku“.
  • Bankár Klienta vysvetľuje každý krok, dáva Klientovi čas na premyslenie a opakovanie informácií, opýta sa, či Klient rozumie, a podľa potreby zopakuje poskytnuté informácie.

Internetové bankovníctvo

Pre Banku je dôležité, aby Internetové bankovníctvo vedeli využívať všetci Klienti. Práve z tohto dôvodu Banka dbá na to, aby bolo jej Internetové bankovníctvo prístupné. Služby poskytované prostredníctvom Internetového bankovníctva spĺňajú ustanovené požiadavky na prístupnosť predovšetkým tým, že sú kompatibilné s asistenčnými technológiami.

Prístupnosť podľa typu zdravotného postihnutia:

  1. Zrakové (nevidomí alebo so zhoršeným zrakom)
  • Všetky textové polia majú označené názvy polí v kontrastnej farbe, aby ich čítačky obrazovky ľahko rozpoznali.
  1. Sluchové (nepočujúci, nedoslýchaví alebo bez hlasových schopností)
  • Všetky dôležité upozornenia sa zobrazujú ako vizuálny banner aj text (žiadne zvukové upozornenia).
  1. Pohybové a motorické (s obmedzenou pohyblivosťou či silou)
  • Všetky prvky Internetového bankovníctva Banky sú plne ovládateľné pomocou klávesnice (Tab, Enter) bez nutnosti myši či dotyku.
  1. Kognitívne (obmedzené mentálne či rozumové schopnosti)
  • Použitie vizuálnych pomôcok, ako sú obrázky, diagramy alebo grafy, ktoré môžu pomôcť pri vysvetľovaní a správnom pochopení informácií.

Telefonické bankovníctvo

Telefonické bankovníctvo predstavuje spôsob komunikácie s Bankou bez potreby fyzickej prítomnosti Klienta. Banka ponúka možnosť spravovať Účty Klienta prostredníctvom Telefonického bankovníctva prostredníctvom Komfort linky, a to v čase od 9.00 do 17.00 hod každý Pracovný deň. Zároveň Banka ubezpečuje, že konzultanti Komfort linky poskytnú všetky podstatné informácie o prístupnosti Služieb a ich kompatibilite s asistenčnými technológiami. V prípade, že Klientovi nevyhovuje komunikácia prostredníctvom Komfort linky, všetky informácie mu budú poskytnuté e-mailom. Stačí, ak svoj dopyt zašle na emailovú adresu: info@jtbanka.sk.

Pre jednotlivé typy zdravotného postihnutia Banka definovala nasledujúce úpravy, aby bola táto služba čo najprístupnejšia.

Prístupnosť podľa typu zdravotného postihnutia:

  1. Zrakové (nevidomí alebo so zhoršeným zrakom)
  • Konzultant Komfort linky komunikuje jasne a pomaly, používa jednoduché slová, krátke vety, na overenie porozumenia kladie kontrolné otázky.
  • Klient môže požiadať, aby mu Bankár Klienta na základe dohody predpripravil Pokyn, ktorý Klient následne zrealizuje prostredníctvom Telefonického bankovníctva.
  1. Sluchové (nepočujúci, nedoslýchaví alebo bez hlasových schopností)
  • Telefonické bankovníctvo nie je v tomto prípade prístupné – preto je Klientovi odporúčané využívať textovú alternatívu – Internetové bankovníctvo.
  1. Pohybové a motorické (s obmedzenou pohyblivosťou či silou)
  • Služba je plne prístupná – nie je potrebné vypĺňať formuláre ani autorizovať vlastnoručným podpisom.
  • Klient môže požiadať, aby mu Bankár Klienta na základe dohody predpripravil Pokyn, ktorý Klient následne zrealizuje prostredníctvom Telefonického bankovníctva.
  1. Kognitívne (obmedzené mentálne či rozumové schopnosti)
  • Konzultant Komfort linky komunikuje jasne a pomaly, používa jednoduché slová, krátke vety, na overenie porozumenia kladie kontrolné otázky.

Internetová stránka Banky

Internetová stránka Banky je navrhnutá tak, aby ju mohli pohodlne a plnohodnotne využívať všetci Klienti vrátane osôb so zdravotným postihnutím. Internetová stránka Banky obsahuje prehľadné a zrozumiteľné informácie o produktoch, ktoré Banka ponúka. Banka vie, aké dôležité je pre Klienta mať online prístup k tomu, čo potrebuje. Práve z tohto dôvodu Banka dbá na to, aby bola Internetová stránka Banky prístupná. To znamená, že:

  • Internetová stránka Banky je kompatibilná s asistenčnými technológiami,
  • Banka používa silné farebné kontrasty, aby bol text jasne čitateľný,
  • Banka používa písmo primeranej veľkosti a vhodného typu s prihliadnutím na predvídateľné podmienky použitia,
  • používanie Internetovej stránky Banky je bezpečné, zrozumiteľné, pokiaľ je možné, tiež intuitívne a dostupné aj pre osoby so zdravotným postihnutím.

V prípade akýchkoľvek otázok alebo podnetov ohľadom prístupnosti poskytovanej Služby pre osoby so zdravotným postihnutím môže Klient Banku kontaktovať niektorým z nasledovných spôsobov:

Všetky slová a slovné spojenia, ktoré sa začínajú veľkými písmenami a ktoré nie sú definované v tomto vyhlásení majú, rovnaký význam ako v Obchodných podmienkach Banky účinných ku dňu zverejnenia tohto vyhlásenia.